Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku

 

KODEKS ETYKI

Załącznik do

Zarządzenia Kierownika

 

KODEKS ETYKI

PRACOWNIKÓW POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W MALBORKU

 

Rozdział I

Zasady ogólne

§1

  1. Kodeks Etyki Pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mlaborku wyznacza zasady postępowania pracowników PCPR, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, bez względu na zajmowane stanowisko czy rodzaj wykonywanej pracy.

  2. Pracownicy obowiązani są przestrzegać norm prawnych, etycznych i moralnych, w tym zawartych w Kodeksie.

  3. Normy Kodeksu naruszają pracownicy, którzy wskutek postępowania, zarówno w miejscu pracy jak i poza nim narażają sie na utratę zaufania niezbędnego do wykonywania zadań publicznych.

 

§2

Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:

  1. PCPR – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku

  2. Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku

  3. Pracownikach – należy przez to rozumieć Pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku

  4. Kodeksie należy przez to rozumieć Kodeks Etyki Pracowników Powiatowgo Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku.

 

§3

  1. Pracownicy zobowiązani są wykonywać rzetelnie zadania oraz dbać o środki publiczne z uwzględnieniem interesu państwa, interesu wspólnoty samorządowej oraz indywidualnego interesu obywateli.

  2. Pracownicy traktują pracę jako służbę publiczną, na zajmowanych stanowiskach służą Państwu i społeczności regionalnej, przestrzegają porządku prawnego oraz wykonują powierzone zadania.

  3. Kodeks nie narusza innych przepisów regulujących prawa i obowiązki pracowników.

  4. Pracownicy pełnią urząd w ramach prawa i działają zgodnie z prawem: podejmowane przez nich rozstrzygnięcia i decyzje posiadają podstawę prawną, ich treść jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, zawierają uzasadnienie oraz informację o możliwości złożenia odwołania.

  5. Pracownicy wykonują obowiązki rzetelnie i bezstronnie wykorzystując w sposób najlepszy swoje kwalifikacje, wiedzę i umiejętności.

 

Rozdział II

Zasady postępowania Pracowników

 

§4

Zasada praworządności

  1. Służba publiczna opiera się na zaufaniu publicznym i wymaga od pracowników poszanowania Konstytucji i prawa oraz stawiania interesu publicznego ponad interes osobisty.

  2. Pracownik wszelkich rozstrzygnięć dokonuje wyłącznie na podstawie prawidłowo dokonanych ustaleń faktycznych, zgodnie z prawem a uzyskane w toku przeprowadzonych czynności informacje zachowuje wyłącznie do celów służbowych.

 

§5

Zasada bezstronności

  1. Pracownik pozostaje bezstronny i obiektywny, przy wykonywaniu powierzonych zadań nie kieruje się własnym interesem, bądź interesem osób mu bliskich oraz nie ulega wpływom innych osób.

  2. Pracownik nie podejmuje prac ani zajęć pozostających w sprzeczności z pełnionymi obowiązkami służbowymi, nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, naradach, opiniowaniu lub głosowaniu w sprawach, w których ma bezpośredni lub pośredni interes osobisty, nie wykorzystije i nie pozwala na wykorzystywanie powierzonych mu zasobów, kadr i mienia publicznego w celach prywatnych.

  3. Pracownik nie manifestuje w pracy swoich przekonań politycznych a przy wykonywaniu swoich zadań wystrzega się faworyzowania bądź dyskryminowania współpracowników z uwagi na ich przekonania polityczne lub przynależność partyjną.

 

§6

Zsada profesjonalizmu, rzetelności i uczciwości

  1. Pracownik dba o rozwój osobisty stale pogłębiając posiadaną wiedzę zawodową oraz podnosząc swoje kwalifikacje i umiejętności zawodowe.

  2. Pracownik podejmuje czynności zmierzające do ustalenia wszystkich okoliczności sprawy, dając gwarancję rzetelnego i wszechstronnego jej rozpatrzenia.

  3. Pracownik powierzone sprawy realizuje wnikliwie, terminowo i rozważnie, polecenia służbowe wykonuje w sposób gwarantujący poszanowanie pracy, uwzględniając dobro petentów i ograniczający możliwość popełnienia pomyłek, jest gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do ich naprawienia.

  4. Pracownik składający oświadczenie w związku z obowiązującymi w PCPR przepisami odpowiada za jego pełną zgodność ze stanem faktycznym.

  5. Pracownik przestrzega czasu pracy obowiązującego w PCPR i wykorzystuje go wyłącznie do realizacji obowiązków służbowych.

  6. Pracownik powinien dbać o utrzymanie czystości swojego stanowiska pracy a także szanować mienie PCPR.

 

§7

Zasada dobrych relacji między Pracownikami

  1. Pracownik traktuje współpracowników z szacunkiem, dba o integralność środoiska oraz przyjazną atmosferę sprzyjającą wykonywaniu powierzonych zadań, jest otwarty na współpracę i korzystanie z doświadczeń oraz wiedzy współpracowników i Kierownika.

  2. Pracownik relacje służbowe opiera na współpracy, wzajemnym szacunku, życzliwości, nie dopuszcza do powstania konfliktów.

  3. Pracownik wystrzega się zachowań, które noszą znamiona dyskryminacji, mobbingu, molestowania seksualnego czy też nadużywania władzy, inicjuje działania zmierzające do poprawy organizacji pracy pomiędzy działami organizacyjnymi PCPR-u.

  4. Pracownik przekazuje wszelkie uwagi o dostrzeżonych błędach lub nieprawidłowościach w postępowaniu innego pracownika Kierownikowi. Doświadczeni pracownicy służą radą i pomocą mniej doświadczonym zwłaszcza w rozstrzyganiu trudnych spraw.

  5. Działania lub zachowania odnoszące się do pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na długotrwałym i uporczywym nękaniu lub zastrzaszaniu, wywołujące u pracownika zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników są działaniami o znamionach mobbingu.

 

§8

Zasada jawności

  1. Pracownik dokłada wszelkich starań aby jego postępowanie było przejrzyste, dokonuje czynności w sposób jawny, szanując prawo obywateli do informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi w PCPR.

  2. Pracownik w sposób rzetelny dokumentuje przeprowadzone czynności, udziela wyczerpujących informacji petentom, Radnych, osobom reprezentującym instytucje publiczne oraz podmioty prywatne, przełożonym, podładnym oraz współpracownikom.

 

§9

Zasada uprzejmości i kultury osobistej

  1. Pracownik zachowuje się godnie w miejscu pracy jak i poza nim oraz jest zobowiązany do zachowania uprzejmości i życzliwości.

  2. Pracownik posługuje się jasnym i zrozumiałym słownictwem z zachowaniem zasad gramatyki i kultury języka polskiego.

  3. Pracownik dostosowuje swój wygląd i strój do powagi i godności PCPR, strój powinien być eststyczny, schludny i czysty, powinny go cechować umiar i prostota.

 

§10

Zasada dbałości o dobre imię PCPR-u i Pracowników

  1. Pracownik swym praworządnym, uczciwym i profesjonalnym postępowaniem oraz nienaganną postawą etyczną dba o pozytywny wizerunek PCPR-u oraz wykonujących pracę na jego rzecz.

  2. Pracownik zarówno w związku z wykonywanymi zadaniami służbowymi jak i poza nimi pozostaje lojalny wobec PCPR i innych pracowników. Zachowuje powagę i powściągliwość w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy organów Powiatu i Starostwa oraz Pracowników.

  3. Pracownik nie wypowiada wobec petenta lub publicznie niekorzystnej oceny działalności zawodowej innego Pracownika i nie dyskredytuje go w jakikolwiek inny sposób.

 

Rozdział III

Procedury postępowania w przypadku naruszenia Kodeksu

 

§11

Postanowienia ogólne

  1. Procedury regulują postępowanie w przypadku stwierdzenia naruszenia zasad etycznych, określonych w Kodeksie.

  2. Procedury nie naruszają innych przepisów regulujących prawa i obowiązki Pracowników.

  3. Pracownik ma obowiązek przestrzegania zasad określonych w Kodeksie oraz reagowania na wszelkie przejawy jego naruszenia.

  4. Za nieprzestrzeganie zasad określonych w Kodeksie mogą być stosowane sankcje przewidziane w przepisach prawa pracy w szczególności kary porządkowe wskazane w regulaminie Pracy, zmiany warunków pracy i płacy lub rozwiązanie umowy o pracę.

  5. Prawcownicy potwierdzają znajomość Kodeksu, podpisując stosowne oświadczenie, które dołącza sie do jego akt osobowych.

  6. Nowozatrudniany pracownik jest zobowiązany do zapoznania się z treścią Kodeksu i złożenia oświadczenia przed rozpoczęciem wykonywania obowiązków służbowych.

  7. Kierownik może powołać Zespół ds Kodeksu Etyki, którego głównym celem będzie rozpatzrenie spraw związanych z naruszeniem zasad Kodeksu.

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 137
Utworzono dnia: 13.12.2022

Historia publikacji

  • 13.12.2022 08:34, Administrator
    Edycja dokumentu: KODEKS ETYKI
  • 13.12.2022 08:33, Administrator
    Edycja dokumentu: KODEKS ETYKI
  • 13.12.2022 08:30, Administrator
    Dodanie dokumentu: KODEKS ETYKI