KODEKS ETYKI
Załącznik do
Zarządzenia Kierownika
KODEKS ETYKI
PRACOWNIKÓW POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W MALBORKU
Rozdział I
Zasady ogólne
§1
-
Kodeks Etyki Pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mlaborku wyznacza zasady postępowania pracowników PCPR, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, bez względu na zajmowane stanowisko czy rodzaj wykonywanej pracy.
-
Pracownicy obowiązani są przestrzegać norm prawnych, etycznych i moralnych, w tym zawartych w Kodeksie.
-
Normy Kodeksu naruszają pracownicy, którzy wskutek postępowania, zarówno w miejscu pracy jak i poza nim narażają sie na utratę zaufania niezbędnego do wykonywania zadań publicznych.
§2
Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
-
PCPR – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku
-
Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku
-
Pracownikach – należy przez to rozumieć Pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku
-
Kodeksie należy przez to rozumieć Kodeks Etyki Pracowników Powiatowgo Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku.
§3
-
Pracownicy zobowiązani są wykonywać rzetelnie zadania oraz dbać o środki publiczne z uwzględnieniem interesu państwa, interesu wspólnoty samorządowej oraz indywidualnego interesu obywateli.
-
Pracownicy traktują pracę jako służbę publiczną, na zajmowanych stanowiskach służą Państwu i społeczności regionalnej, przestrzegają porządku prawnego oraz wykonują powierzone zadania.
-
Kodeks nie narusza innych przepisów regulujących prawa i obowiązki pracowników.
-
Pracownicy pełnią urząd w ramach prawa i działają zgodnie z prawem: podejmowane przez nich rozstrzygnięcia i decyzje posiadają podstawę prawną, ich treść jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, zawierają uzasadnienie oraz informację o możliwości złożenia odwołania.
-
Pracownicy wykonują obowiązki rzetelnie i bezstronnie wykorzystując w sposób najlepszy swoje kwalifikacje, wiedzę i umiejętności.
Rozdział II
Zasady postępowania Pracowników
§4
Zasada praworządności
-
Służba publiczna opiera się na zaufaniu publicznym i wymaga od pracowników poszanowania Konstytucji i prawa oraz stawiania interesu publicznego ponad interes osobisty.
-
Pracownik wszelkich rozstrzygnięć dokonuje wyłącznie na podstawie prawidłowo dokonanych ustaleń faktycznych, zgodnie z prawem a uzyskane w toku przeprowadzonych czynności informacje zachowuje wyłącznie do celów służbowych.
§5
Zasada bezstronności
-
Pracownik pozostaje bezstronny i obiektywny, przy wykonywaniu powierzonych zadań nie kieruje się własnym interesem, bądź interesem osób mu bliskich oraz nie ulega wpływom innych osób.
-
Pracownik nie podejmuje prac ani zajęć pozostających w sprzeczności z pełnionymi obowiązkami służbowymi, nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, naradach, opiniowaniu lub głosowaniu w sprawach, w których ma bezpośredni lub pośredni interes osobisty, nie wykorzystije i nie pozwala na wykorzystywanie powierzonych mu zasobów, kadr i mienia publicznego w celach prywatnych.
-
Pracownik nie manifestuje w pracy swoich przekonań politycznych a przy wykonywaniu swoich zadań wystrzega się faworyzowania bądź dyskryminowania współpracowników z uwagi na ich przekonania polityczne lub przynależność partyjną.
§6
Zsada profesjonalizmu, rzetelności i uczciwości
-
Pracownik dba o rozwój osobisty stale pogłębiając posiadaną wiedzę zawodową oraz podnosząc swoje kwalifikacje i umiejętności zawodowe.
-
Pracownik podejmuje czynności zmierzające do ustalenia wszystkich okoliczności sprawy, dając gwarancję rzetelnego i wszechstronnego jej rozpatrzenia.
-
Pracownik powierzone sprawy realizuje wnikliwie, terminowo i rozważnie, polecenia służbowe wykonuje w sposób gwarantujący poszanowanie pracy, uwzględniając dobro petentów i ograniczający możliwość popełnienia pomyłek, jest gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do ich naprawienia.
-
Pracownik składający oświadczenie w związku z obowiązującymi w PCPR przepisami odpowiada za jego pełną zgodność ze stanem faktycznym.
-
Pracownik przestrzega czasu pracy obowiązującego w PCPR i wykorzystuje go wyłącznie do realizacji obowiązków służbowych.
-
Pracownik powinien dbać o utrzymanie czystości swojego stanowiska pracy a także szanować mienie PCPR.
§7
Zasada dobrych relacji między Pracownikami
-
Pracownik traktuje współpracowników z szacunkiem, dba o integralność środoiska oraz przyjazną atmosferę sprzyjającą wykonywaniu powierzonych zadań, jest otwarty na współpracę i korzystanie z doświadczeń oraz wiedzy współpracowników i Kierownika.
-
Pracownik relacje służbowe opiera na współpracy, wzajemnym szacunku, życzliwości, nie dopuszcza do powstania konfliktów.
-
Pracownik wystrzega się zachowań, które noszą znamiona dyskryminacji, mobbingu, molestowania seksualnego czy też nadużywania władzy, inicjuje działania zmierzające do poprawy organizacji pracy pomiędzy działami organizacyjnymi PCPR-u.
-
Pracownik przekazuje wszelkie uwagi o dostrzeżonych błędach lub nieprawidłowościach w postępowaniu innego pracownika Kierownikowi. Doświadczeni pracownicy służą radą i pomocą mniej doświadczonym zwłaszcza w rozstrzyganiu trudnych spraw.
-
Działania lub zachowania odnoszące się do pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na długotrwałym i uporczywym nękaniu lub zastrzaszaniu, wywołujące u pracownika zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników są działaniami o znamionach mobbingu.
§8
Zasada jawności
-
Pracownik dokłada wszelkich starań aby jego postępowanie było przejrzyste, dokonuje czynności w sposób jawny, szanując prawo obywateli do informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi w PCPR.
-
Pracownik w sposób rzetelny dokumentuje przeprowadzone czynności, udziela wyczerpujących informacji petentom, Radnych, osobom reprezentującym instytucje publiczne oraz podmioty prywatne, przełożonym, podładnym oraz współpracownikom.
§9
Zasada uprzejmości i kultury osobistej
-
Pracownik zachowuje się godnie w miejscu pracy jak i poza nim oraz jest zobowiązany do zachowania uprzejmości i życzliwości.
-
Pracownik posługuje się jasnym i zrozumiałym słownictwem z zachowaniem zasad gramatyki i kultury języka polskiego.
-
Pracownik dostosowuje swój wygląd i strój do powagi i godności PCPR, strój powinien być eststyczny, schludny i czysty, powinny go cechować umiar i prostota.
§10
Zasada dbałości o dobre imię PCPR-u i Pracowników
-
Pracownik swym praworządnym, uczciwym i profesjonalnym postępowaniem oraz nienaganną postawą etyczną dba o pozytywny wizerunek PCPR-u oraz wykonujących pracę na jego rzecz.
-
Pracownik zarówno w związku z wykonywanymi zadaniami służbowymi jak i poza nimi pozostaje lojalny wobec PCPR i innych pracowników. Zachowuje powagę i powściągliwość w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy organów Powiatu i Starostwa oraz Pracowników.
-
Pracownik nie wypowiada wobec petenta lub publicznie niekorzystnej oceny działalności zawodowej innego Pracownika i nie dyskredytuje go w jakikolwiek inny sposób.
Rozdział III
Procedury postępowania w przypadku naruszenia Kodeksu
§11
Postanowienia ogólne
-
Procedury regulują postępowanie w przypadku stwierdzenia naruszenia zasad etycznych, określonych w Kodeksie.
-
Procedury nie naruszają innych przepisów regulujących prawa i obowiązki Pracowników.
-
Pracownik ma obowiązek przestrzegania zasad określonych w Kodeksie oraz reagowania na wszelkie przejawy jego naruszenia.
-
Za nieprzestrzeganie zasad określonych w Kodeksie mogą być stosowane sankcje przewidziane w przepisach prawa pracy w szczególności kary porządkowe wskazane w regulaminie Pracy, zmiany warunków pracy i płacy lub rozwiązanie umowy o pracę.
-
Prawcownicy potwierdzają znajomość Kodeksu, podpisując stosowne oświadczenie, które dołącza sie do jego akt osobowych.
-
Nowozatrudniany pracownik jest zobowiązany do zapoznania się z treścią Kodeksu i złożenia oświadczenia przed rozpoczęciem wykonywania obowiązków służbowych.
-
Kierownik może powołać Zespół ds Kodeksu Etyki, którego głównym celem będzie rozpatzrenie spraw związanych z naruszeniem zasad Kodeksu.