Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku

 

REGULAMIN

REGULAMIN ORGANIZACYJNY POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W MALBORKU

Rozdział 1.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku, zwane dalej Centrum jest jednostką organizacyjną Powiatu Malborskiego, wykonującą zadania własne i zlecone powiatu w zakresie pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, zadań z administracji rządowej oraz zadań powierzonych i przyjętych do realizacji w drodze porozumień, wynikających z uchwał Rady i Zarządu Powiatu.

§ 2.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku działa na podstawie:

1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym

2. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej

3. ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie

4. ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

5. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych

6. ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych

7. statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku przyjętego uchwałą Nr XXII/181/2021 z dnia 19 lutego 2021 roku Rady Powiatu Malborskiego;

8. niniejszego regulaminu organizacyjnego

§ 3.

Regulamin organizacyjny zwany dalej „Regulaminem" określa szczegółowo organizację i zasady funkcjonowania Centrum.

§ 4.

1. Przez sformułowanie użyte w regulaminie, a określone poniżej, należy rozumieć:

1) Starosta – należy przez to rozumieć Starostę Malborskiego;

2) Rada - należy przez to rozumieć Radę Powiatu Malborskiego;

3) Zarząd - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Malborskiego

4) Powiat - należy przez to rozumieć Powiat Malborski

5) Centrum – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku;

6) Dyrektor – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku.

7) Z-ca Dyrektora – należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku

8) Placówka – należy przez to rozumieć Placówkę opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego pod nazwą „Słoneczne Południe” przy ul. Sucharskiego 8/1 w Malborku

§ 5.

1. Centrum działa w formie jednostki budżetowej, nieposiadającej osobowości prawnej.

2. Siedzibą Centrum jest miasto Malbork.

3. Zakres terytorialny Centrum obejmuje powiat malborski.

4. Nadzór nad działalnością Centrum sprawuje Zarząd Powiatu Malborskiego.

5. Pracą Centrum kieruje Dyrektor, zatrudniany przez Zarząd Powiatu.

6. W czasie nieobecności Dyrektora, działalnością bieżącą jednostki kieruje z-ca dyrektora.

Rozdział 2.

ORGANIZACJA CENTRUM

§ 6.

1. Centrum realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej i przeciwdziałania przemocy, w szczególności:

1) opracowywanie, realizowanie i koordynowanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2) opracowywanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie,

3) organizowanie i zapewnienia usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym,

4) udzielenie pomocy osobom znajdującym się w stanie kryzysu w rozumieniu art. 47 ustawy o pomocy społecznej, w tym prowadzenie specjalistycznego poradnictwa dla osób wymagających wsparcia w rozwiązywaniu problemów życiowych,

5) organizowanie pomocy w integracji ze środowiskiem osobom mającym trudności w przystosowaniu do życia w środowisku,

6) szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,

7) organizowanie doradztwa metodycznego dla kierowników i pracowników jednostek pomocy społecznej z terenu powiatu,

8) organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym placówki, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej,

9) organizowanie wsparcia i przyznanie pomocy dla uchodźców,

10) przygotowanie oceny zasobów pomocy społecznej,

11) Prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

2. Centrum realizuje zadania z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, w szczególności:

1) opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych,

2) podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności,

3) współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej,

4) dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,

5) dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,

6) dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów.

7) dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych.

3. Centrum realizuje zadania z zakresu pieczy zastępczej w szczególności:

1) opracowywanie i realizacja trzyletnich programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej,

2) organizowanie i zapewnienie pieczy zastępczej w formie rodzinnej oraz instytucjonalnej, w tym w postaci świadczeń finansowych,

3) organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze przez wspieranie procesu usamodzielniania,

4) organizowanie szkoleń dla prowadzących rodzinną formę pieczy zastępczej oraz pozyskiwanie kandydatów do pełnienia tej funkcji,

5) organizowanie wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej w szczególności przez tworzenie grup wsparcia i specjalistyczne poradnictwo,

6) przyznanie świadczeń na usamodzielnienie, kontynuacje nauki oraz udzielenie informacji o uprawnieniach i obowiązkach osoby usamodzielnianej,

7) finansowanie kosztów świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu innego powiatu umieszczonych w rodzinnej lub instytucjonalnej pieczy zastępczej,

8) sprawowanie kontroli nad rodzinami zastępczymi, prowadzącymi rodzinne domy dziecka oraz placówkami opiekuńczo-wychowawczymi,

9) przygotowanie staroście i radzie powiatu corocznego sprawozdania z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.

4. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie zostało wyznaczone na organizatora rodzinnej pieczy zastępczej i realizuje zadania poprzez zespół ds rodzinnej pieczy zastępczej:

1) prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;

2) kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;

3) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;

3a) zapewnienie badań psychologicznych kandydatom do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz rodzinom zastępczym i osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka;

4) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;

5) zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby;

6) zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych;

7) organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy;

8) współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z powiatowym centrum pomocy rodzinie, ośrodkiem pomocy społecznej, centrum usług społecznych, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi;

9) prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej;

10) zapewnianie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego;

11) dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;

12) prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą;

13) przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy, o której mowa w art. 42 ust. 7, dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;

14) zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;

14a) zapewnianie koordynatorom rodzinnej pieczy zastępczej szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji;

15) przedstawianie staroście i radzie powiatu corocznego sprawozdania z efektów pracy;

16) zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;

17) organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku.

5. W celu realizacji zadań Centrum współpracuje na zasadzie partnerstwa z:

1) organami administracji rządowej i samorządowej,

2) organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Rozdział 3.

STRUKTURA ORGANIZACYJNA CENTRUM

§ 7.

1. Stanowisko pracy jest najmniejszą komórką organizacyjną, którą tworzy się w przypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki a brak jest uzasadnienia do powołania większej komórki organizacyjnej – działu, zespołu. Stanowisko pracy może być utworzone w ramach działu lub referatu jako komórka samodzielna.

2. Pracownicy podlegają Dyrektorowi.

3. Szczegółowy zakres działania stanowiska pracy określa Rozdział IV niniejszego Regulaminu.

4. Strukturę organizacyjną Centrum przedstawia schemat będący załącznikiem nr 1 do niniejszego regulaminu.

5. Liczbę etatów ustala Dyrektor w dostosowaniu do planu finansowego jednostki.

6. Strukturę Centrum tworzą:

1) Dział Pieczy Zastępczej

a) ·Zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej;

b) ·Zespół ds. Instytucjonalnej pieczy zastępczej, usamodzielnień i świadczeń;

2) Dział Pomocy Społecznej

3) Dział Rehabilitacji Społecznej Osób Niepełnosprawnych

4) Dział Finansowo-kadrowy

5) Dział Administracyjny

6) Placówka opiekuńczo-wychowawcza „Słoneczne Południe”

§ 8.

1. Dyrektor kieruje pracą Centrum i odpowiada za realizację zadań, a w szczególności:

1) Organizuje pracę Centrum, reprezentuje Centrum na zewnątrz;

2) Zatrudnia z-cę dyrektora, pracowników Centrum oraz kadrę placówki opiekuńczo-wychowawczej wchodzącej w struktury Centrum.

3) Realizuje zadania określone w ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej, ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r o wpieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych a także zadań określonych w innych ustawach;

4) Planuje i dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację zadań Centrum;

5) Wydaje zarządzenia, polecenia służbowe, decyzje administracyjne;

6) Dokonuje czynności prawnych związanych z prowadzeniem placówki, a ponadto:

a) kieruje bieżącą działalnością opiekuńczo – wychowawczą, finansową i gospodarczą placówki,

b) monitoruje warunki do harmonijnego i wszechstronnego rozwoju wychowanków,

7) Kształtuje politykę kadrową Centrum;

8) Dokonuje podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy;

9) Powierza w uzasadnionych przypadkach podległym pracownikom wykonywania czynności i zadań dodatkowych, nie objętych zakresem czynności;

10) Sprawuje funkcje kontrolne wobec pracowników Centrum;

11) Sprawuje czynności kontrolne nad jednostkami podległymi pod Centrum oraz nad placówkami opiekuńczo-wychowawczymi prowadzonymi na zlecenie przez powiat;

12) Wydaje w imieniu Starosty decyzje administracyjne z zakresu działania Centrum;

13) Podpisuje z upoważnienia Starosty skierowania do placówek prowadzonych na zlecenie;

14) Opracowuje projekty uchwał Rady i Zarządu oraz projekty Zarządzeń Starosty zwanych dalej "projektami aktów prawnych";

15) Z upoważnienia właściwych organów zawiera umowy cywilno-prawne z zakresu działania Centrum;

16) Składa właściwym organom powiatu sprawozdanie z działalności Centrum, przedstawia wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz przedstawia zestawienie potrzeb w zakresie systemu pieczy zastępczej;

17) Promuje działalność Centrum;

18) Współpracuje z organami samorządów lokalnych, ośrodkami pomocy społecznej, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i organizacjami pozarządowymi, sądem;

19) Podpisuje korespondencję;

20) Rozdziela korespondencję przychodzącą na poszczególne stanowiska pracy;

§ 9.

1. Do zadań i kompetencji Z-ca dyrektora należy:

1) Zastępowanie Dyrektora w realizacji obowiązków podczas jego nieobecności

2) Współudział w organizowaniu funkcjonowania Centrum

3) Koordynowanie i kierowanie Działem Pieczy Zastępczej;

4) Planowanie szkoleń dla pracowników Działu Pieczy Zastępczej

5) Organizowanie grup wsparcia dla rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka

6) Przygotowywanie umów dla specjalistów zatrudnianych na zlecenie

7) Podpisywanie pism wychodzących z Działu Pieczy Zastępczej

8) Współudział w przygotowywaniu i realizacji projektów ze środków zewnętrznych.

9) Sprawowanie nadzoru nad rodzinami zastępczymi oraz prowadzącymi RDD

10) Inicjowanie działań i nowatorskich rozwiązań usprawniających pracę w Centrum

11) Przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w Dziale Pieczy Zastępczej

12) Współudział w przygotowywaniu 3 letniego programu na rzecz rozwoju pieczy zastępczej

§ 10.

1. Główny księgowy bezpośrednio nadzoruje działalność działów w zakresie finansowym przy pomocy księgowego.

2. Obowiązki i uprawnienia głównego księgowego określają przepisy ustawy o finansach publicznych.

3. W zakresie realizacji zadań merytorycznych Główny księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi Centrum.

Rozdział 4.

ZADANIA DZIAŁÓW

§ 11.

Dział Pieczy Zastępczej

W skład Działu Pieczy Zastępczej wchodzą:

I.  Zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej:

- Specjalista pracy z rodziną

- Koordynator rodzinnej pieczy zastępczej

- Psycholog

1. Do zadań specjalisty pracy z rodziną w szczególności należy:

1) prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;

2) kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;

3) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;

4) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;

5) zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby;

6) zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych;

7) organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy;

8) współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z ośrodkami pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi;

9) prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej;

10) zapewnianie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego;

11) dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;

12) prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą;

13) kwalifikowanie do przeprowadzenia badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;

14) zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;

15) przygotowywanie corocznego sprawozdania z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej;

16) zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;

17) organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku;

18) prowadzenie spraw w systemie informatycznym POMOST

19) prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka;

20) sporządzanie informacji z realizacji programu rozwoju pieczy zastępczej;

21) przygotowanie sprawozdawczości merytorycznej w tym prowadzenie sprawozdawczości w systemie informatycznym;

2. Do zadań koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej w szczególności należy:

1) udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej;

2) przygotowanie we współpracy z asystentem rodziny i odpowiednio rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka, planu pomocy dziecku;

3) pomoc rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka w nawiązaniu wzajemnego kontaktu;

4) zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej;

5) udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej;

6) zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;

7) przedstawianie corocznego sprawozdania z efektów pracy organizatorowi rodzinnej pieczy zastępczej;

8) wydawanie opinii, co do umieszczenia więcej niż 3 dzieci w rodzinie zastępczej;

9) współpraca w zakresie prawidłowości wykorzystania przyznanych świadczeń oraz informowania o zmianach w sytuacji dziecka i rodziny.

3. Do zadań psychologa w szczególności należy:

1) Przygotowywanie opinii o spełnianiu warunków i posiadaniu predyspozycji przez kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.

2) Przygotowywanie i prowadzenie szkoleń dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji.

3) Zapewnienie pomocy i wsparcia psychologicznego osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą w szczególności grup wsparcia.

4) Zapewnienie rodzinom zastępczym zawodowym, niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa psychologicznego, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie kompetencji oraz przeciwdziałaniu zjawiska wypalenia zawodowego.

5) Zapewnienie wsparcia psychologicznego dzieciom przebywającym w rodzinnej pieczy zastępczej

6) Prowadzenie konsultacji psychologicznych dla dzieci, rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka.

7) Badania psychologiczne dla kandydatów na rodziny zastępcze.

8) Kwalifikowanie kandydatów na rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka.

9) Praca w środowisku rodzin zastępczych i rodzinnego domu dziecka.

10) Wspieranie pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych.

11) Sporządzanie diagnoz psychologicznych dzieci i funkcjonujących rodzin zastępczych

12) Udział w zespołach dotyczących okresowej sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dziecka.

13) Współudział w tworzeniu i realizacji programów rozwoju pieczy zastępczej.

14) Sporządzanie sprawozdań z realizowanych zadań.

15) Prowadzenie rejestru wydanych opinii i diagnoz psychologicznych.

16) Współpraca z osobami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.

17) Inicjowanie i prowadzenie różnych form wsparcia dla usamodzielniających się wychowanków, rodzin zastępczych i ich dzieci biologicznych oraz dzieci przebywających w pieczy zastępczej.

18) Wsparcie i współpraca z zespołem pieczy zastępczej.

§ 12.

II.  Zespół ds. Instytucjonalnej pieczy zastępczej, usamodzielnień i świadczeń:

- Pracownik socjalny

- Referent Zespołu ds. Instytucjonalnej pieczy zastępczej, usamodzielnień i świadczeń

1. Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów umów, decyzji administracyjnych dla rodzin zastępczych i określenie prowadzenie postępowań z zakresu świadczeń pieniężnych realizowanych przez PCPR w Malborku dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych, interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych lub rodzinach pomocowych, na jego terenie lub na terenie innego powiatu;

2) prowadzenie postępowań z zakresu ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej;

3) prowadzenie wywiadów środowiskowych w rodzinach zastępczych, osób kontynuujących naukę, usamodzielnianych i odpłatności rodziców naturalnych umieszczanych dzieci w rodzinach zastępczych, w sytuacjach interwencyjnych i na każdą zgłoszoną prośbę wynikających z instytucji z którymi współpracuje PCPR

4) przygotowanie projektów umów, decyzji administracyjnych dla rodzin zastępczych i określenie wielkości pomocy pieniężnej na pokrycie kosztów utrzymania dzieci w nich umieszczonych

5) przyjmowanie i weryfikowanie indywidualnych wniosków w/w osób

6) planowanie środków na realizację zadań

7) prowadzenie obsługi systemu POMOST

8) prowadzenie sprawozdawczości – rodziny zastępcze

9) sporządzanie umów z rodzinami zastępczymi

10) sporządzanie umów o pełnienie funkcji rodzin zastępczych

2. Do zadań referenta należy w szczególności:

1) realizacja zadań aktywnej integracji i pracy socjalnej w ramach projektów PCPR realizowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

2) przygotowywanie wniosków i realizacja projektów dofinansowywanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

3) prowadzenie spraw w zakresie ubiegania się o środki finansowe rządowe – dotacje ( programy, projekty, zawieranie umów, rozliczanie)

4) prowadzenie spraw dotyczących egzekucji w administracji w zakresie rodziców biologicznych zobowiązanych do odpłatności; wypełnianie tytułów wykonawczych do Urzędu Skarbowego osób spełniających warunki do egzekwowania należności

5) prowadzenie dokumentacji, przygotowywanie oraz prowadzenie usamodzielnień osób opuszczających rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo-wychowawcze

6) prowadzenie dokumentacji, przygotowywanie oraz prowadzenie usamodzielnień osób opuszczających rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo-wychowawcze

7) sporządzanie list wypłat dla osób usamodzielnianych w zakresie pomocy finansowej na kontynuowanie nauki oraz przyznawanie innych świadczeń pieniężnych;

8) planowanie środków finansowych na realizację zadań z zakresu świadczeń dla osób usamodzielnianych

9) prowadzenie poradnictwa specjalistycznego na rzecz osób usamodzielnianych, rodziców biologicznych

11) wydawanie decyzji dotyczących odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych

10) planowanie środków na realizację zadań związanych z pieczą zastępczą

11) prowadzenie obsługi POMOST

12) prowadzenie Rejestru Dłużników – wprowadzanie danych do Biura Informacji Gospodarczej

13) przyjmowanie wniosków i sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń pieniężnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa

14) sporządzanie list wypłat świadczeń pieniężnych dla osób uprawnionych

15) przygotowanie projektów porozumień między Powiatami w sprawie ponoszenia kosztów utrzymania dzieci z poza Powiatu Malborskiego umieszczonych w pieczy zastępczej rodzinnej i instytucjonalnej na terenie Powiatu Malborskiego i prowadzenie dokumentacji finansowej w tym zakresie

16) przygotowywanie sprawozdawczości finansowej i ilościowej

17) prowadzenie postępowań w sprawie ponoszenia wydatków przez gminy za pobyt dzieci w pieczy zastępczej rodzinnej i instytucjonalnej

18) przygotowywanie skierowań dzieci do placówek opiekuńczo- wychowawczych

- prowadzonych na zlecenie (podpisuje skierowania z upoważnienia Starosty Dyrektor Centrum)

- prowadzonej w strukturze Centrum (podpisuje Starosta lub osoba upoważniona)

19) sporządzanie okresowych sprawozdań z realizacji zadań

20) prowadzenie dokumentacji nowo wprowadzanych programów rządowych

§ 13.

Centrum posiada w swoim zasobie lokal, który stanowi odrębną własność przeznaczone dla
usamodzielniającej się młodzieży czyli mieszkanie chronione - treningowe. Tryb umieszczenia i sposób
organizacji pracy ustala Dyrektor Centrum uwzględniając aktualną sytuację życiową wychowanka oraz

predyspozycje wychowanka.

§ 14.

Dział Pomocy Społecznej

1. Do zadań pracownika socjalnego w szczególności należy:

1) współpraca w opracowaniu i realizacji powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka oraz opracowanie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;

2) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;

3) weryfikacja dokumentów ubiegających się o umieszczenie do domu pomocy społecznej i dziennego domu pobytu;

4) ustalanie odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej i dziennym domu pobytu osób skierowanych na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2004r.;

5) prowadzenie listy osób oczekujących na umieszczenie w domu pomocy społecznej;

6) opiniowanie wniosków o prowadzenie domów pomocy społecznej oraz merytoryczne opiniowanie funkcjonujących domów pomocy społecznej;

7) przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie umieszczenia osób ubiegających się o przyjęcie do domów pomocy społecznej i decyzji o opłacie za pobyt w domu;

8) prowadzenie postępowań w sprawie realizacji zadania zleconego na podstawie ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, przygotowanie decyzji, prowadzenia dokumentacji dzieci w zakresie wydanych decyzji związanych z dodatkiem wychowawczym oraz prowadzenia postępowań w zakresie nienależnie pobranych świadczeń, sporządzanie list wypłat, zaangażowania na środki, przekazywanie w systemie informatycznym comiesięcznych informacji, sprawozdań, analiz i zapotrzebowania na realizację zadania;

9) nadzorowanie usług o określonym standardzie w domu pomocy społecznej prowadzonych przez Powiat lub na zlecenie;

10) prowadzenie postępowań z zakresu pomocy przyznawanej osobom usamodzielnianym opuszczającym dom pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające cało dobową opiekę i młodzieżowe ośrodku wychowawcze;

11) bezpośrednia praca socjalna na rzecz osób niezaradnych życiowo;

12) udzielanie porad dotyczących sposobów rozwiązywania problem ów społecznych;

13) planowanie środków na realizację zadań;

14) współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi;

15) pomoc uchodźcom i cudzoziemcom;

16) współprowadzenie interwencji kryzysowej;

17) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach, informowanie o przysługujących prawach i uprawnieniach poprzez publikacje prasowe, udział w spotkaniach;

18) organizowanie szkoleń, kursów, seminariów dla kadr pomocy społecznej z terenu powiatu oraz osób z organizacji pozarządowych;

19) Sprawowanie nadzoru w mieszkaniu chronionym, sporządzanie decyzji, prowadzenie pełnej dokumentacji mieszkańców i osób ubiegających się, uczestniczenie w organizowaniu powiatowych ośrodków wsparcia i innych placówek wynikających z założeń ustawy o pomocy społecznej.

20) organizowanie powiatowych ośrodków wsparcia społecznego, środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi, mieszkań chronionych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

21) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu oraz wdrażaniu lokalnych programów pomocy;

22) prowadzenie obsługi systemu POMOST;

23) prowadzenie sprawozdawczości;

24) prowadzenie spraw z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, sprawozdawczość;

§ 15.

Dział Rehabilitacji Społecznej Osób Niepełnosprawnych

Do podstawowego zakresu działania pracowników tego Działu należy w szczególności:

1. przygotowywanie dokumentacji dotyczącej:

1) przyznawania dofinansowania do uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych osób niepełnosprawnych i ich opiekunów,

2) przyznawania dofinansowania do zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,

3) likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,

4) dofinansowania sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych;

2. czuwanie nad realizacją zadania rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych przez warsztaty terapii zajęciowej, obsługa działalności WTZ będąca w kompetencji Centrum;

3. informowanie o przysługujących uprawnieniach, ulgach dla osób niepełnosprawnych;

4. udostępnianie wniosków i informowanie o programach ogłaszanych przez PFRON;

5. realizacja programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych w powiecie malborskim oraz innych programów tworzonych na rzecz osób niepełnosprawnych, koordynowanie realizacji tego programu przez samorządy i organizacje pozarządowe;

6. sprawozdawczość okresowa oraz sporządzanie zapotrzebowania na środki finansowe na zadania realizowane na rzecz osób niepełnosprawnych;

7. opracowywanie projektu rocznego planu gospodarowania środkami PFRON;

8. współpraca z organizacjami pozarządowymi zrzeszającymi osoby niepełnosprawne i działające na ich rzecz;

9. współpraca z Oddziałem Pomorskim PFRON, Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, urzędami gmin, ośrodkami pomocy społecznej, domami pomocy społecznej, organizacjami samorządowymi itp. w celu jak najlepszej obsługi osób niepełnosprawnych;

10. kontrola Warsztatów Terapii Zajęciowej;

11. obsługa administracyjna Powiatowej Społecznej Rady Osób Niepełnosprawnych;

12. przygotowywanie dokumentacji dotyczące obsługi projektów i programów na rzecz osób niepełnosprawnych;

13. obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Centrum.

§ 16.

Dział Finansowo - kadrowy

1. Do zadań głównego księgowego i księgowego należy:

1) opracowywanie rocznych planów finansowych Centrum,

2) opracowywanie zmian do budżetu,

3) prowadzenie rachunkowości Centrum i placówki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,

4) wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej Centrum,

5) kontrola operacji gospodarczych wiążących się z wydatkowaniem środków pieniężnych, obrotami pieniężnymi na rachunkach bankowych Centrum i placówki.

6) dokonywanie wstępnej kontroli, prawidłowości i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gotówkowych,

7) systematyczne informowanie Dyrektora Centrum o sytuacji finansowej jednostki oraz o przypadkach ujawnienia w trakcie kontroli nieprawidłowości w dokumentacji lub w jej obiegu.

8) bieżąca kontrola aktualności uregulowań wewnętrznych dotyczących spraw finansowych i prowadzenia rachunkowości w Centrum oraz aktualizowanie ich i przygotowywanie projektów stosownych zarządzeń.

9) planowanie środków finansowych na realizację zadań Centrum, w tym przygotowywanie projektu planu finansowego na dany rok budżetowy,

10) opracowywanie okresowych analiz, informacji oraz sprawozdań dotyczących stanu budżetu Centrum

11) wypłata świadczeń realizowanych przez Centrum,

12) prowadzenie kadr pracowników Centrum i placówki

13) naliczanie i wypłata wynagrodzeń pracownikom Centrum i placówki oraz prowadzenie dokumentacji świadczeń z ubezpieczenia społecznego,

14) ewidencjonowanie, rozliczanie i kontrolowanie operacji finansowych Centrum i placówki,

15) windykacja należności, w tym przygotowanie dokumentacji finansowej do egzekucji,

16) kontrola finansowa w powiatowych jednostkach pomocy społecznej oraz w jednostkach i instytucjach realizujących na zlecenie powiatu zadania z zakresu pomocy społecznej,

17) sporządzanie sprawozdań w wykonania planu finansowego,

18) prowadzenie obsługi finansowo – księgowej Centrum i placówki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,

19) obsługa finansowa zadań z zakresu ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych,

20) prowadzenie kontroli wewnętrznej w Centrum w zakresie prawidłowości wydatkowania środków,

21) planowanie, nadzór i kontrola przeprowadzonych dotacji celowych na realizację zadań zleconych na podstawie umów zawartych przez powiat malborski

22) współpraca z wydziałem Finansowym Starostwa Powiatowego w Malborku.

§ 17.

Dział Administracyjny

1. Stanowiska działu:

1) Sekretarka

2) Pracownik gospodarczy - sprzątaczka

2. Do podstawowego zakresu działania pracowników tego Działu należy w szczególności:

1) Sekretarka:

a) prowadzenie sekretariatu Centrum;

b) sporządzanie okresowej sprawozdawczości;

c) obsługa poczty, elektronicznej skrzynki podawczej, Biuletynu Informacji Publicznej, elektronicznego obiegu dokumentów;

d) utrzymanie pomieszczeń w należytej czystości i porządku, zapewnienie prawidłowości funkcjonowania urządzeń wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych oraz technicznych;

e) zapewnienie ochrony mienia i ochrony p/poż.;

f) prowadzenie ewidencji wyjść służbowych pracowników i ewidencji wyjazdów służbowych;

g) odbieranie i nadawanie korespondencji Centrum i placówki;

h) rejestrowanie korespondencji i przestrzegania prawidłowego jej obiegu

i) administrowanie systemem informatycznym Centrum;

j) sprawowanie nadzoru, kontroli i szkolenia w zakresie funkcjonowania sprzętu komputerowego i systemów informatycznych;

k) prowadzenie postępowań i dokumentacji z zakresu przepisów o zamówieniach publicznych

l) prowadzenie gospodarki materiałowo-zaopatrzeniowej, ewidencji wyposażenia, środków trwałych oraz spraw administracyjno-gospodarczych

m) prowadzenie częściowo spraw kadrowych Centrum i placówki

n) prowadzenie archiwizacji akt spraw prowadzonych przez Centrum i placówkę;

o) obsługa archiwum zakładowego

p) prowadzenie strony internetowej BIP, oraz strony internetowej Centrum.

r) prowadzenie spraw administracyjno-gospodarczych

2) Pracownik gospodarczy - sprzątaczka

a) Utrzymanie czystości i porządku w budynku oraz porządku wokół budynku

b) Utrzymanie pomieszczeń w należytej czystości i porządku, zapewnienie prawidłowości funkcjonowania urządzeń wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych oraz technicznych

§ 18.

Placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego „Słoneczne Południe”

1. Zadania i organizację placówki określa jej Statut oraz Regulamin Organizacyjny

§ 19.

Punkt Interwencji Kryzysowej

1. Zasady tryb funkcjonowania PIK zostały zawarte w załączniku nr2 do niniejszego Regulaminu.

§ 20.

Do wspólnych zadań działów i samodzielnych stanowisk pracy należy:

1. wykonywanie zadań przypisanych przepisami prawa do Centrum,

2. realizacja zadań wynikających z zarządzeń i poleceń Dyrektora,

3. współdziałanie z głównym księgowym przy planowaniu wydatków Centrum,

4. prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w indywidualnych sprawach oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,

5. usprawnienie organizacji, metod i form pracy w Centrum,

6. wykonywanie zadań wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych,

7. współpraca między działami i stanowiskami pracy,

8. współpraca z właściwymi jednostkami powiatu w zakresie realizowanych zadań,

9. współpraca z instytucjami i urzędami zajmującymi się opieką nad dzieckiem i rodziną,

10. przygotowywanie informacji i dokumentacji Dyrektora Centrum wynikającymi z wykonywania zadań publicznych w celu udostępnienia ich obywatelom,

11. przygotowywanie, aktualizowanie i przekazywanie do działu obsługi administracyjnej informacji do Biuletynu Informacji Publicznej zgodnie z wymogami ustawy o dostępie do informacji publicznej.

12. przygotowywanie, aktualizowanie i przekazywanie informacji na stronę internetową Centrum.

§ 21.

Szczegółowe prawa i obowiązki pracowników Centrum określają indywidualne zakresy czynności.

§ 22.

Zasady wynagradzania pracowników Centrum są określone w obowiązujących przepisach prawa dotyczących pracowników samorządowych oraz regulaminie wynagradzania.

Rozdział 5.

DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA

§ 23.

Celem kontroli jest zapewnienie Dyrektorowi Centrum informacji niezbędnych do efektywnego kierowania jednostką, podejmowania właściwych działań, w zakresie zadań statutowych Centrum i trafnych decyzji.

1. Celem kontroli jest w szczególności:

1) zbieranie i przedstawienie Dyrektorowi bieżącej, obiektywnej informacji niezbędnej do doskonalenia działalności Centrum,

2) badanie zgodności, prawidłowości i legalności postępowania z istniejącym stanem prawnym,

3) ujawnienie ewentualnych zjawisk niegospodarności, marnotrawieniem mienia i niesprawnej organizacji pracy,

4) stwierdzenie zgodności działania z planem finansowym i uchwałą budżetową,

5) ustalenie stanu faktycznego tj. poszczególnych faz działania oraz jego wyników,

6) porównanie stanu rzeczywistego z obowiązującymi z danym działaniu wzorcami, w celu wyjaśnienia mogących pojawić się niezgodności,

7) ustalenie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości,

8) wskazanie osób odpowiedzialnych za powstałe nieprawidłowości oraz zakresu tej odpowiedzialności,

9) wskazanie sposobu i środków, umożliwiających usuniecie nieprawidłowości,

§ 24.

System kontroli obejmuje:

1. Kontrolę zarządczą w tym:

1) Samokontrolę – którą sprawują pracownicy bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaju wykonywanej pracy. Polega ona na bieżącym kontrolowaniu prawidłowości wykonywania własnej pracy, z uwzględnieniem postanowień zawartych w procedurach istniejących w jednostce oraz obowiązków wynikających z posiadanego zakresu czynności.

2) Kontrolę funkcjonalną – sprawowana jest przez pracowników, którzy otrzymali odrębne upoważnienia,

3) Kontrolę zewnętrzną: polegającą na kontroli powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz instytucji i organizacji pozarządowych wykonujących powierzone im przez powiat zadania z zakresu pomocy społecznej, pieczy zastępczej, rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych pod kątem zgodności działania z obowiązującymi przepisami, zapewnieniem wymaganych standardów, wykorzystania prawidłowego przyznanych środków finansowych.

2. Czynności kontrolnych w ramach kontroli wewnętrznej dokonuje Dyrektor Centrum lub osoba przez niego upoważniona.

3. Pracownicy zobowiązani do prowadzenia kontroli są odpowiedzialni za właściwe przygotowanie i przeprowadzenie kontroli, prawidłowe wykorzystanie jej wyników oraz egzekwowanie wykonania wniosków i zaleceń.

Rozdział 6.

ZASADY PODPISYWANIA PISM

§ 25.

1. Do podpisu Dyrektora Centrum zastrzeżone są:

1) pisma w sprawach należących do jego właściwości nie powierzone innym pracownikom,

2) decyzje kadrowe dotyczące pracowników Centrum,

3) decyzje administracyjne wydawane w imieniu Starosty,

4) umowy cywilnoprawne i porozumienia podpisywane na podstawie stosownego upoważnienia Zarządu Powiatu lub Starosty,

5) pisma kierowane do:

a) Organów władz rządowych i samorządowych,

b) Odpowiedzi na wystąpienia NIK i Prokuratury,

c) Wojewodów,

d) Sejmików samorządowych, marszałków województwa, zarządów województw,

e) Starostów, zarządów powiatów, prezydentów miast, wójtów,

2. W razie nieobecności Dyrektora Centrum dokumenty określone w ust. 1 pkt.5 podpisuje Z-ca dyrektora.

3. W razie niemożności wydania przez Dyrektora Centrum decyzji administracyjnych lub umów cywilno-prawnych – z powodu jego nieobecności bądź innej trwałej przeszkody – całość dokumentacji, niezbędnej do wydawania decyzji lub umowy cywilno-prawnej w/w aktów przygotowuje i przedstawia Staroście Z-ca dyrektora lub upoważniony przez Dyrektora inny pracownik Centrum.

4. Pracownicy merytoryczni opracowujący pismo, na kopii pod tekstem z lewej strony oznaczają je swoimi danymi (sporządził).

5. Projekty aktów prawnych oraz inne dokumenty wytworzone w Centrum oraz decyzje administracyjne podpisywane przez Dyrektora lub Z-cę dyrektora powinny być na kopii podpisane przez osoby sporządzające.

6. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem kopii dokumentów wytworzonych w Centrum dokonuje Dyrektor lub Z-ca dyrektora, pracownicy upoważnieni przez Dyrektora do dokonania takich czynności.

Rozdział 7.

TRYB PRACY POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE

§ 26.

1. Przyjęcia Interesantów w Centrum odbywają się codziennie w godzinach pracy.

2. Pracownicy Centrum zobowiązani są do załatwienia spraw bez zbędnej zwłoki, według kolejności ich wpływu oraz stopnia pilności.

3. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie pracownik jest zobowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując termin jej załatwienia.

4. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.

5. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później, niż
w ciągu miesiąca a sprawy szczególnie skomplikowane - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia

wszczęcia postępowania.

6. Przy załatwianiu spraw stosuje się najprostsze i najbardziej celowe formy ich załatwienia, wykorzystując przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz w części merytorycznej, przepisy prawne regulujące daną sprawę.

7. Obowiązuje pisemna forma załatwienia spraw. Ustne załatwienie spraw dopuszczalne jest tylko w sytuacji, w której przemawia za tym interes strony, a przepisy prawa nie stoją n temu na przeszkodzie - treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę notatki.

8. Z rozmów przeprowadzonych z interesantami oraz z czynności w terenie sporządza się, ile nie jest dla nich przewidziana forma protokołu, notatki służbowe lub czyni się adnotacje w aktach, jeżeli uzyskane tą drogą informacje mają istotne znaczenie dla załatwianej sprawy.

§ 27.

Na stanowiskach pracy przechowuje się akta spraw będących w bieżącym załatwieniu oraz spraw załatwionych w ciągu roku - po zakończeniu roku akta przekazuje się do składnicy akt.

§ 28.

W celu zapewnienia jednolitego sposobu tworzenia, ewidencjonowania i przekazywania dokumentów oraz ochrony przed ich uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą wszystkie komórki organizacyjne stosują instrukcję kancelaryjną, zgodną z obowiązującymi przepisami prawa, jednolity rzeczowy wykaz akt i instrukcję kancelaryjną.

Rozdział 8.

Polityka finansowa Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie

§ 29.

1. Centrum prowadzi politykę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych oraz ustawie o rachunkowości.

2. Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy obejmujący dochody i wydatki, opracowany zgodnie z uchwalonym budżetem.

3. Za zgodność gospodarki finansowej z przepisami prawa oraz racjonalną gospodarkę środkami budżetowymi odpowiada kierownik.

4. Centrum prowadzi obsługę finansowo-księgową realizowanych przez siebie zadań.

5. Główny księgowy prowadzi całość spraw związanych z planowaniem i realizacją planu finansowego Centrum oraz gospodarki finansowej.

6. W planie finansowym mogą być dokonywane zmiany w ciągu roku, zgodnie z obowiązującymi przepisami budżetowymi.

7. Gospodarka finansowa i majątkowa oraz obsługa ekonomiczno-administracyjna i organizacyjna placówki prowadzona jest przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku.

8. Za gospodarkę finansową, rachunkowość i sprawozdawczość Placówki, odpowiedzialność ponosi dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku.

Rozdział 9.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 30.

W przypadku zaistnienia wątpliwości odnośnie postanowień niniejszego Regulaminu, to wówczas na wniosek Dyrektora lub z urzędu, Zarząd Powiatu dokonuje ich wiążącej interpretacji.

§ 31.

Do spraw nie uregulowanych niniejszym Regulaminem, a dotyczących stosunku pracy, mają zastosowanie obowiązujące ustawy.

§ 32.

Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi lub pracownikami Centrum rozstrzyga Dyrektor.

 

Załącznik Nr 2

Punkt Interwencji Kryzysowej
ZASADY I TRYB FUNKCJONOWANIA
PUNKTU INTERWENCJI KRYZYSOWEJ W MALBORKU ZWANE REGULAMINEM

§ 1.

Postanowienia ogólne

Regulamin niniejszy określa szczegółową organizację, obszar działania oraz zakres wykonywanych zadań przez Punkt Interwencji Kryzysowej.

§ 2.

Punkt Interwencji Kryzysowej zwany dalej PIK jest komórką organizacyjną Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku.

§ 3.

PIK realizuje zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku w zakresie udzielania pomocy rodzinom z problemem przemocy oraz osobom w sytuacjach kryzysowych w rozumieniu:

1. Ustawy o pomocy społecznej,

2. Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

3. Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

4. Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

Zadania Punktu Interwencji Kryzysowej

§ 4.

Zadaniami PIK są w szczególności:

1. udzielanie pomocy rodzinom, w których występuje zjawisko przemocy domowej w celu: zapobiegania i przeciwdziałania przemocy domowej, powstrzymywania zjawiska przemocy w rodzinie, zapewnienia bezpieczeństwa, łagodzenia skutków przemocy,

2. udzielanie doraźnej pomocy osobom poszkodowanym w sytuacjach kryzysowych o charakterze nagłym, losowym, wynikającym z dysfunkcji życia rodzinnego w celu: łagodzenia szkód wynikających z sytuacji kryzysu, przeciwdziałaniu przechodzenia sytuacji kryzysowej w stan chroniczny,

3. współdziałanie z pracownikami socjalnymi Ośrodków Pomocy Społecznej w celu diagnozowania, planowania i realizacji pomocy rodzinom z problemem przemocy i osobom w sytuacjach kryzysowych,

4. współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w obszarze pomocy społecznej, wymiaru sprawiedliwości oraz koordynacja działań w kierunku budowy instytucjonalnego systemu wsparcia,

5. prowadzenie działalności edukacyjnej i szkoleniowej dla różnych grup odbiorców, organizowanie konferencji szkoleniowych i spotkań przedstawicieli różnych instytucji i organizacji w celu zaciśnięcia współpracy,

6. wypracowanie form i metod pracy socjalnej oraz stosowanych procedur mających na celu diagnozowanie, planowanie, realizację i ewaluację różnych form pomocy i działań na rzecz klientów PIK,

7. opracowanie i aktualizowanie bazy danych instytucji i organizacji działających w obszarze pomocy osobom potrzebującym,

8. edukacja społeczna (spotkania informacyjno-edukacyjne w terenie),

9. tworzenie i realizacja programów profilaktycznych.

§ 5.

PIK udziela pomocy:

1. mieszkańcom powiatu malborskiego,

2. przedstawicielom różnych instytucji i organizacji działających na rzecz rozwiązania problemu przemocy domowej w formie szkoleń, konferencji,

3. w zakresie wsparcia specjalistycznego poprzez uczestnictwo w programach edukacyjno- szkoleniowych grupom odbiorców zawodowo stykających się z problemem przemocy domowej w szczególności pracownikom socjalnym, funkcjonariuszom policji, pedagogom, pracownikom służby zdrowia,

4. pomoc udzielana w PIK jest bezpłatna.

Tryb przyjmowania i organizacja Punktu Interwencji Kryzysowej

§ 6.

1. Z pomocy PIK mogą korzystać:

1) osoby skierowane lub zgłoszone przez pracowników socjalnych lub inne instytucje,

2) osoby zgłaszające się same,

2. Korzystanie z pomocy PIK jest dobrowolne.

3. W przypadku zagrożenia zdrowia i życia osób będących klientami, PIK ma prawo i obowiązek podjęcia działania z urzędu nakierowanego na zapewnienie bezpieczeństwa bez konieczności wyrażenia zgody przez osobę w sytuacji zagrożenia,

4. Osoby korzystające z usług PIK mają prawo do składania skarg i wniosków do Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku.

5. Pracą PIK koordynuje zatrudniony pracownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku.

6. Praca pozostałych specjalistów wykonywana jest na podstawie umowy o świadczenie usług, do której stosuje się umowę zlecenie zgodnie z ustawą – Kodeks cywilny.

7. Do zadań pracownika należy koordynowanie pracą specjalistów i zespołów interdyscyplinarnych w celu prawidłowego wykonywania zadań, które są realizowane przede wszystkim przez zespól specjalistów.

8. PIK współpracuje z organizacjami i instytucjami działającymi w obszarze pomocy społecznej.

9. PIK czynny jest codziennie od poniedziałku do piątku przez 8 godzin dziennie. Szczegółowy plan pracy i pełnienia dyżurów w PIK, ustala Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Malborku w Regulaminie pracy i podaje do publicznej wiadomości.

10. Zakres i czas korzystania z pomocy PIK jest indywidualnie określony dla każdego klienta.

 

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 482
Utworzono dnia: 16.03.2021

Historia publikacji

  • 15.06.2023 09:57, Administrator
    Edycja strony: REGULAMIN
  • 16.03.2021 08:57, Administrator
    Dodanie strony: REGULAMIN